Podstawy jazdy MTB

W MTB tak samo jak dobra kondycja i przygotowanie fizyczne liczy się technika jazdy. Kilku rad jak jeździć szybko i zarazem bezpiecznie podsunął nam dyrektor sportowy Polskiego Związku Kolarskiego Andrzej Piątek.

Pokonywanie zakrętów

Najszybszą technika pokonywania zakrętów jest ścinanie. Jak to wygląda w teorii? Do zakrętu w lewo dojeżdżamy od jego prawej strony, w części środkowej ścinamy do lewej i kończymy go znowu, obierając tor jazdy po prawej stronie. Inne techniki wolniejsze od ścinania polegają na dojechaniu do zakrętu od jego wewnętrznej strony i wyjechaniu po zewnętrznej lub odwrotnie. Lepiej utrzymać się w torze gdy jest on już wyjeżdżony przez poprzednich rowerzystów, można też posiłkować się obecnością kolein.

Skuteczne hamowanie

Przy hamowaniu używamy obu hamulców, musimy oczywiście pamiętać, że o ile tylnego możemy używać bez ograniczeń, tak w przypadku przedniego musimy uważać. Przy zbyt dużej prędkości hamowanie przednim hamulcem może się niestety zakończyć lotem przez kierownicę. Szczególnie przy ostrych zjazdach należy o tym pamiętać. Najlepiej w różnego rodzaju trudnych sytuacjach hamować pulsacyjnie by nie blokować tylnego koła, a przy zakręcaniu w miarę możliwości unikać hamowania.


Jeżdżenie „na stojaka”

Prawidłowa jazda w pozycji stojącej wymaga odpowiedniej pracy ramion, nóg i tułowia i wbrew pozorom nie jest taka łatwa. Ręce muszą odpowiadać za odpowiedni kierunek jazdy, biodra powinny minimalizować dodatkowe ruchy i straty energetyczne. Żeby wykorzystać energię maksymalnie należy „bujać” rowerem koordynując to z pracą rąk i nóg. Najwygodniej jeździ się na stojąco przy szerokiej kierownicy, która  zwiększa pole manewru dla rąk.

Podjeżdżanie

Podjazdy dobrze jest wykonywać w pozycji siedzącej, przesuwając się jak najbliżej czubka siodełka. Gdy podjeżdżamy na stojąco musimy odpowiednio się ustawić żeby przednie kolo się nie unosiło, a tylne nie buksowało.


Zjeżdżanie

Najważniejsza jest tutaj pozycja naszego ciała, szczególnie przy stromych zjazdach. Musimy przesunąć się jak najdalej za siodełko, żeby przenieść środek ciężkości nad lub za oś tylnego koła. Przy zjazdach oczywiście bardzo istotne jest hamowanie.
Żeby wyćwiczyć odpowiednia technikę jazdy należy trenować w równych warunkach terenowych i atmosferycznych. Po opanowaniu podstawowych elementów można dodawać trudniejsze i uczyć się np. wykonywania stójki czy skakania przez przeszkody.


Redakcja serwisu www.escapador.pl