Skutery śnieżne - offroadowa przygoda w zimie!

Kiedy kończy się lato i zaczyna szara i ponura jesień, to wszyscy fani białego szaleństwa odliczają czas do pierwszych opadów śniegu, żeby móc wyciągnąć z piwnic swój sprzęt i poszusować na stokach. Są też tacy, dla których opady śniegu wiążą się z uruchomieniem silników i ruszeniem w offroadową przygodę na skuterach śnieżnych. W Polsce warunki do uprawiania tego osobliwego sportu są wręcz idealne ze względu na dużą ilość lasów i gór.

Początki skutera śnieżnego sięgają lat ‘20 XX wieku, kiedy to Rosjanin połączył sanie z silnikiem tworząc sanie motorowe. W tym samym czasie w USA próbowano przystosować Forda T do jazdy po śniegu i lodzie, jednakże dopiero w 1924 roku powstał prototyp skutera jaki znamy dzisiaj. Jego wynalazcą był Carl Eliason.


Oczywistym jest fakt, iż pierwsze skutery śnieżne wykorzystywane były do celów transportowych w obrębie koła podbiegunowego gdzie były najbardziej popularne. Nikt wówczas nie myślał o rekreacyjnym wykorzystywaniu tego wynalazku.

Sportowy skuter śnieżny
Oczywiście idealny skuter musi radzić sobie w każdym terenie - na drogach i bezdrożach, w sypkim puchu i zbitym śniegu oraz lodzie. Jego konstrukcja umożliwia przejazd jednej albo dwóm osobom. Obecnie skutery mają udogodnienia, których nie powstydziłby się dobry motocykl np. podgrzewane manetki. Oczywiście skutery można kupić w różnej konfiguracji – z większym lub mniejszym bagażnikiem, z relingami do mocowania bagażu no i z różnymi silnikami.


Komfort jazdy skuterem śnieżnym zależy od zawieszenia, szerokości gąsienicy i wysokości łopatek z nich wystających. Zależność wygląda tak, że im szersza gąsienica, tym większa uniwersalność i stabilność skutera. Wysokość łopatek to gwarant przyczepności – im wyższe, tym lepiej radzić sobie będą w wysokim śniegu.


Skuter śniezny wykorzystywany przez GOPR
Skutery turystyczne często wyposażane są we wsteczny bieg, ponieważ eliminuje to problemy związane z manewrowaniem tylko w jednym kierunku. Równie istotny jest także rozrusznik elektryczny, który doskonale sprawdza się w zimowych warunkach.

Na pierwszy rzut oka wszystkie skutery wyglądają tak samo, jednakże zasadniczo dzieli się je na wyczynowe (mają dużą moc i masę, bez problemu pokonują przeszkody), wyścigowe (są bardzo lekkie, wzmocnione i mają dużą moc, bez problemu rozwijają 160 km/h),robocze (przystosowane do przewozu i ciągnięcia ciężkich rzeczy np. drzewa), i turystyczne (idealne dla dorosłych na spokojne wypady. Nie mają dużej mocy, ale gwarantują komfortową jazdę).


Jazda skuterami po bezdrożach to doskonała rozrywka na zimę podobnie jak eskapady na kładach w lecie. Trzeba jednak zachować rozwagę w jego prowadzeniu, ponieważ jak w przypadku każdego mechanicznego pojazdu zbyt szybka i brawurowa jazda może skończyć się wypadkiem.

Turystyczny skuter śnieżny

Nie będę zagłębiał się w szczegóły techniczne związane z kupnem skutera. Cena używanych modeli w dobrym stanie wynosi od 7 tysięcy PLN, poprzez ok 20 tysięcy PLN za młodsze modele, aż do ponad 50 tysięcy PLN za nowe i mocne maszyny. Ta informacja zapewne nie szokuje, ale nieco studzi zapały wszystkich, którzy w myślach już pokonywali leśne, zaśnieżone bezdroża. Pocieszający jest fakt, iż za ok 250pln można wypożyczyć sobie skuter na godzinę, a za kilkaset złotych więcej można wziąć udział w kilkugodzinnym, zorganizowanym zimowym safari na skuterach śnieżnych.


Istotną informacją na koniec jest to, że do prowadzenia skutera śnieżnego nie są wymagane żadne dokumenty czy uprawnienia. Zanim jednak ktoś wypożyczy nam sprzęt na pewno upewni się co o nim wiemy i zrobi nam przeszkolenie, żeby cała zabawa przebiegała bez przykrych niespodzianek.