Kradzież za granicą ? co robić?

Sytuacja, w której zostaje się bez pieniędzy, telefonu, dokumentów czy kart płatniczych ponieważ zostały ukradzione lub zgubione może przydarzyć się każdemu. Atmosfera zagęszcza się w momencie, w którym to wszystko odbywa się za granicą.

Według danych ekspertów ok. 12 procent Polaków znalazło się w takiej sytuacji w ciągu kilku ostatnich sezonów wakacyjnych. Najważniejsze wówczas jest opanowanie i chłodna ocena sytuacji.

W przypadku kradzieży należy znaleźć najbliższy posterunek policji i zgłosić zdarzenie. Tam powinny zostać wydane dokumenty potwierdzające zgłoszenie przestępstwa. Jeżeli natomiast coś zginęło na lotnisku bądź w hotelu, należy bezzwłocznie poinformować o tym osoby pracujące w danym miejscu.

Następnym krokiem jest zgłoszenie się do konsulatu RP, którego pracownicy są w obowiązku udzielenia pomocy. W przypadku, w którym w jakimś kraju nie ma polskiego konsula można skonsultować się z konsulem innego kraju członkowskiego UE, który ma obowiązek potraktowania każdego obywatela UE tak jak swojego rodaka w podobnej sytuacji.  

Po takiej konsultacji i sprawdzeniu tożsamości osoby poszkodowanej urzędnik może unieważnić skradziony dokument lub dokumenty i wydać paszport tymczasowy. Oczywiście powrót do Polski wiąże się z oddaniem tymczasowego paszportu w odpowiednim urzędzie. Jeżeli osoba poszkodowana zechce wyrobić nowy paszport i posiada dokumenty od policji potwierdzające niemiłe zdarzenie, to może liczyć na niższe koszty wyrobienia nowego paszportu.

Oczywiście to nie rozwiązuje problemu braku środków pieniężnych jeszcze za granicą. To konsul powinien pomóc w kontakcie z krewnymi i załatwieniem pieniędzy z Polski. Zdarza się tak, że poszkodowanym udzielana jest pożyczka, którą należy uregulować po powrocie do kraju.

Żeby zabezpieczyć się przed nieprzyjemnymi, losowymi zdarzeniami należy jeszcze przed wyjazdem sporządzić sobie listę placówek dyplomatycznych oraz konsulatów w miejscu, do którego zamierzamy się udać. Przydatne mogą być także infolinie banków i sieci komórkowych. Specjaliści podkreślają, że warto jest zrobić elektroniczne kopie dokumentów (np. skany), dzięki czemu nie będzie problemu z weryfikacją tożsamości przez banki i inne placówki. Doskonałą  ochroną przed losowymi zdarzeniami jest ubezpieczenie.

Podczas wyprawy najważniejsze jest jednak to, żeby dbać o wszystkie cenne rzeczy i pilnowanie ich zwłaszcza w miejscach zatłoczonych. Do podstawowych zasad bezpieczeństwa należy także trzymanie saszetek i torebek w zasięgu wzroku, blisko ciała. Nie zależnie od poziomu zmęczenia należy unikać snu w miejscach publicznych. W hotelu warto jest przemyśleć sprawę dopłacenia za sejf albo podzielenie pieniędzy i wartościowych rzeczy na drobniejsze sumy i pochowanie ich w różnych miejscach. To samo tyczy się kart kredytowych i płatniczych – nie powinno się trzymać ich wszystkich w jednym miejscu.

Redakcja serwisu Escapador.pl